Home › Forums › Family Matters › Natural-Hair Sheitels Are Assur › Reply To: Natural-Hair Sheitels Are Assur
Dancing,
You keep on going in circles:
“Rav Ovadiah proved in his teshuva that the Shiltei Givorim is talking about a chatzer as a private courtyard. Not a public place. If you bothered to read it, you would understand why”.
“it is clear from their findings that the Shiltei Giborim was referring to the wearing of a wig in the חצר – the courtyard, where other men were usually not prevalent.”
(I will re-post)
Explain – as per your above Peshat in the SH”G (that it’s only pertaining to the courtyard) – what exactly was the opposition of the Be’er Sheva?
I will quote part of the opposing words of the Be’er Sheva Ch 18:
“ואפילו זכר לדבר ליכא להתיר לנשים נשואות לצאת בפאה נכרית מגולה בשוק או בחצר דבקעי ביה רבים כמו שעלה על דעת החכם הנזכר מפני שאפשר לפרש דמה ששנו היתר להתקשט ולצאת בפאה נכרית מיירי דוקא בחצר שאין הרבים בוקעין בו וא”כ בחנם טרח כל הטורח הזה החכם הנזכר דהא אפילו בשערות ראשה ממש מגולות מותר לה לילך בחצר שאין הרבים בוקעין בו ואינו אסור אפי’ משום דת יהודית דהיינו מנהג הצניעות שנהגו בנות ישראל
“ואין להקשות היאך אפשר לפרש הא דתנן יוצאה אשה בכבול ובפאה נכרית בחצר דמיירי דוקא בחצר שאין הרבים בוקעין בו
I.e. The very pshat that we are speaking about i.e. a “Courtyard” is exactly the pshat how the Be’er Shva is disputing the very Mishna the Sht”G based his psak on!
Please relate to that “Talmid Chacham to look up the entire responsum of the Be’er Sheva, and you will see that pshat holds no ground.
Also, the Rema in דרכי משה סי’ ש”ג is specifically talking about Reshus haRabim and so is the Magen Avrohom and SM”A and PRM”G and Mogen Giborim.
See sefer Magen Giborim Ch 71 that he answered all Be’er Sheva’s questions.