Reply To: The Shach

Home Forums Decaffeinated Coffee The Shach Reply To: The Shach

#1709786

Wolf, No, c”v to think of yourself as “complete” idiot (your words). The underlying question of why indeed do we make a brocha of “l’haneach tefilin” and not “likshor tefilin” – as loshon ha possuk, is well discussed, though many might not know of the discussion.

I will cite a bit on the topic:

שו”ת מהרי”ט
לפיכך אין מברכין וצונו “לקשור” תפילין כמו שכתוב בתורה וקשרתם לאות על ידך, משום דאין כונת התורה באומרה וקשרתם על ההנחה, אלא על הקשר שצריך להיות ברצועת התפילין, וכונת הכתוב שיעשה קשר ברצועת התפילין כדי שע”י זה יהיה אח”כ לאות על ידך, דומיא דקרא דוכתבתם על מזוזות ביתך שאין כותבים אותו על הבית אלא על הקלף, כדי שאח”כ יוכל לקובעה על המזוזה של הבית, ומזה הטעם שאין מברכין על הקשירה שהיא רק הכשר בעשיית התפילין, אלא מברכין להניח שהוא עיקר המצוה, עכ”ד.
That the k’shira is not the mitzva, the intent of “u;keshartem” is thatt the tefilin should have a kesher when placing it on hand. Just as mezuzah the possuk says “v’kesavtem” but the mitzva is not to write the mezuzah on the doorpost (the writing is on the parchment), but to place it there.

שו”ת הר צבי או”ח א סימן כג ד”ה ומעתה ניהדר :
אלא דיש לעיין, אם הקשירה היא מגוף המצוה או שעצם המצוה היא רק מה שמונח על היד והקשירה אינה אלא הכשר למצות ההנחה, וכן נראה מלשון הברכה: אשר קדשנו במצותיו וצונו להניח תפילין ואינו מברך לקשור תפילין ויש קצת ראיה לזה – “ר”ש בן אלעזר אומר מעשה באשה אחת שנישאת לחבר והיתה קושרת לו תפילין על ידו”…, אלא על כרחך, זה שאשה קושרת, הוא משום דאין הקשירה וההידוק חלק מן המצוה אלא ההנחה שלאחר ההידוק בלבד, היינו, שמצות הנחת תפילין היא, שיהיו התפילין קשורים על ידו וראשו.
after asking if keshira is part of mitzvas tefilin, concludes that it isn’t, some proof derived from fact that woman made kesher…

שו”ת מנחת שלמה תנינא (ב – ג) סימן ב ד”ה בתחלה הנני
בתחלה הנני להעיר, שגם דעתי העניה מסכמת לדבריך, דאם קשר תפילין כשהוא קטן ובעודן עליו נתגדל דאינו צריך לחלצן ולחזור אח”כ ולהניחן … נמצא דעצם פעולת הקשירה לא מעלה ולא מוריד, ועיקר כונת הכתוב בוקשרתם הוא רק שיהיו התפילין מונחים , ואף אם הונחו מאליהן אם מתכוין עכשיו למצוה שפיר מקיים מצות תפילין.
the mitzva is that the tefilin should be on the hand, not the tying or even the placing, if they were placed on their own, if he intends for the mitzva, the mitzva is fulfilled.