Home › Forums › Decaffeinated Coffee › The final word on Moshiach from the meisim (hopefully!) › Reply To: The final word on Moshiach from the meisim (hopefully!)
@RSo here are some mkoros the mechaber sent to me via his website. Feel free to contact him yourself too he is responsive.
Calling someone Moshiach:
בס”ד
בשו”ת הריב”ש כותב על רבו הר”ן “ילמדנו רבנו רוח אפנו משיח צדקנו” (שם סי’ תע”ח). “תמלוך ותנשא על כסא ה’ למלך על כל ישראל” (שם סימן שפ”ח). ועוד.
ובס’ נתיבות עולם להמהר”ל מפראג, ח”ב ע’ פג ואילך, (נתיב הלשון פ”ט), נדפס מכתב מתלמיד המהר”ל אל רבו, ובתוך הדברים כותב “מלאך ה’ בתוכנו, ישכון כבוד בארצנו, משיח צדקנו, בראשנו מלכנו, מלך יהודה, ראהו וישמחו במלכותו אדון כל הארץ יקרא, הגאון המופלא מוהר”ר יהודה ליווא יחי אדוננו לעולם וכסאו כשמש יהלום יכין נצח … כביר ונאור, רוח אפנו, משיח צדקנו, יחיד בדורנו, עין הארץ, אליך עיני ישראל ישברון לאמר יהוד”ה יעלה בתחילה” עיי”ש בארוכה. (ולהעיר שהספר הזה ביחד עם המכתב נדפס ע”י המהר”ל בעצמו, בשנת שנ”ו).
ובס’ שדה צופים על מס’ מכות ע’ ז, כותב בשם הרה”צ מקלויזנבורג “והרה”צ בעל דברי יציב זצ”ל אמר פעם בשיעוריו למס’ מכות, דמה שהביאו בעלי התוס’ כמה פעמים מפי מורו וחתם בר”ת משי”ח, מורי שיחי’, “כן נראה למשי”ח”, הכוונה לפי דברי הגמ’ דסנהדרין (צח ע”ב) דאיירי בשמו של משיח דבי ר’ שילה אמרי שילה שמו כו’, רואים אנו שהתלמידים האמינו כל כך בגדולת רבם עד שמצאו רמזים בתורה שרבם הוא משיח ה’, שלא נברא העולם אלא בשבילו כמ”ש ר’ יוחנן שם. ולכן חתמו בעלי התו’ תורת רבם בר”ת משי”ח להורות אמונתם שרבם ה”ה משיח ה'”.
ובהגהות שי למורה (להגאון בעל שואל ומשיב) על בית שמואל שמות גיטין אנשים אות ש’, כותב “ואני שמעתי שנמצא בקראקא ש”ס שהגיה הגאון מ’ שכנא ז”ל בפרק חלק בשמות של משיח שהגיה אני אומר שכנא שמו שנאמר לשכנו תדרשו”. ועד”ז בס’ ברכת המים – סדר הגט למוהר”ר מיכל ר’ יוזפש (דפוס ירושלים תשמ”ג ע’ רמ”ה) כותב “וגם שמעתי דכשלמד הגאון הנזכר בהגדה דפ’ חלק שנחלקו שם בשמו של משיח וכל א’ מביא סמך מן המקרא אמר הגאון אילו הייתי שם הייתי אומר שכנו שמה שנאמר לשכנו תדרשו וגו'”.
ובפי’ האור החיים הק’ על פרשת ראה טו, ז, כותב “משיח ה’ שמו חיים”. וידוע הסיפור עם המדפיס בשם “אשר” שהדפיס את האור החיים הק’ (דפוס שקלאוו תשמ”א) והשמיט את המילים האלו מהדפוס מפני שהאור החיים הק’ כיוון על עצמו, והראה לו הרה”צ ר’ פינחס מקוריץ איך שבפרשת נשא (ה, כח), בפי’ האור החיים הק’ “בין מאיש זה בין משאר” הדפיס “בין מאשר”. ואמר לו “ראה חותמך”. (ס’ דבר יום ביומו (קנולר) י’ אלול. צילום מהעמודים הנ”ל נדפסו בקובץ שפתי צדיקים, גליון ד’, (ירושלים תשנ”ב), ע’ צב-צג). וראה גם עטורי חיים (על האור החיים הק’) ע’ תמט.
וראה גם רד”ק על תהלים פט, מח “בכל דור ודור יתאוה מי שהוא מזרע דוד שתהי’ בימיו הישועה ויהי’ הוא המלך המשיח”.
וכן מצינו במשך הדורות שהיו כמה גדולי ישראל שאמרו עליהם (או שהם אמרו על עצמם) שהם ראויים להיות משיח (או משיח בן יוסף), כמבואר בספרים דלהלן:
שער הגלגולים הקדמה ל”ו הגה”ה ב’ (שבאם הי’ הדור זוכה, הי’ ר’ חיים ויטאל משיח בן יוסף), שבחי ר’ חיים ויטאל (בתחילתו, שנת ה’של”א); שער הספר לקוטי שושנים (הדפוס הישן) לר’ שמשון מאוסטרופוליא. דברי אמת (להחוזה מלובלין) פ’ ויצא ד”ה ויזכור; תולדות יצחק (לר’ יצחק כהנא, ירושלים תרמ”ד) ע’ קמא, אודות הגר”א; ס’ דגלי אהבה ח”ג ע’ תתקנ, על רבי עמנואל חי ריקי בעל המשנת חסידים; ס’ ספרא רבה דישראל ע’ קמ”ב משמי’ דהחת”ס על תלמידו ר’ משה קאנישא; רבותינו (וולף) ע’ קיג (שר’ איסר זלמן מלצר אמר שאם יאמרו לי שהחזון איש הוא המשיח, אאמין. ע”ש); ויקהל שלמה (רפפורט), ז, א; בנין שלמה (לנגרמן), לקוטים תלפיות ערך אש (אות לא), אודות הרמב”ם בדורו; מאמר מדרכי (וינגורה) ע’ 6-7, 17. תורת מהרש”ל ע’ קמט ואילך. רמתים צופים על תנא דבי אליהו, מהודרה החדשה ע’ תע ואילך (על הרה”ק ר’ שלמה מלענטשע); רזא דעובדא ח”ב ע’ ז. בית ישראל (קובץ אמרות מהרה”צ מרוזין, נכתב ע”י ר’ ראובן ז”ק) ע’ יד. נר ישראל (רוזין) ח”ד ע’ קיד. שם ח”ה ע’ סא, צב, רכח. תפארת ישראל (רוזין) קובץ יא ע’ 42 ואילך. שם קובץ כ’ ע’ 19. כתבי חסידים ראשונים לבית רוזין ע’ פג, פו. אבל מצרים ח”א ע’ ט, ב (“ידוע אשר רובא דרובא מצדיקי וגאוני הדור חשבו על זקינו הצדיק סבא קדישא האדמו”ר קדוש ישראל מרוזין זצ”ל שהוא יהי’ המשיח לישראל”). גנזי ישראל (טשורטקוב) הוצאת תשע”ד ח”ב, סדר קדשים ע’ 26 ואילך. ושם ע’ 74 (דברי הרב משה מרדכי אפשטיין על הרה”צ ר’ ישראל מטשורטקוב); אבן שתי’ החדש ח”א ע’ קב בהערה ג, אהל יצחק (וולדן) ח”ב ע’ ז, (וראה ברכת חיים (עפשטיין) ע’ כג בהספד על הרה”צ ר’ יצחק מווארקי); מפי ספרים וספרים אבות ח”א (מהדורת תשע”ג) ע’ שסז בהערה. קובץ בית אהרן וישראל, חוברת ט’, ע’ קה. שם קובץ לד, ע’ קנג ואילך. שמע שלמה (קליינבוים) ח”ב, אותיות מ, פ, פא. רשפי אש החדש ע’ צט. נפלאות הסבא קדישא ח”א ע’ 56 (ובמהדורה החדשה ע’ קמה). שיחת חולין של ת”ח החדש ע’ לג. אבקות רוכלים ע’ קצו. ילקוט יוסף (ילוז) ע’ 31, 42 ואילך. אמונת משה, במדבר, ע’ פז ואילך. שיח שרפי קודש (ראקוץ) ח”ג ע’ 19. שם ח”ה ע’ 92 ואילך (אות יז). כתבי ר’ יאשע שו”ב ע’ פו, רכג, רמד, רצה. מקור חיים (מיכלזאהן) ע’ לז, אותיות רסו, רסז. קדוש ישראל (רוט) ח”ב ע’ שיז. נחלי אמונה סלאנים, קובץ ח-ט (חשון – טבת תשמ”ג), ע’ לא ואילך; פעולת הצדיק אות תשכ”ז; מגדל עז (מונדשיין) ע’ תפו בהערה; אוצר פניני תורה וחסידות ע’ 292; שבחי רבינו השומר אמונים ח”ב ע’ כג; דרכי חיים ושלום סי’ רנו בהערה; תפארת רבותינו מאלכסנדר ע’ כד-כה; וראה ג”כ קבוצת כתבי אגדה ח”ב ע’ תקב. ועוד כהנה וכהנה.