Home › Forums › Controversial Topics › The Wicked Son, and the Kiruv System › Reply To: The Wicked Son, and the Kiruv System
Yekke, see Chazon Ish YD 2, 16(http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14334&st=&pgnum=21) and 28 (http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14334&st=&pgnum=25). Rav Kook compared the spirit of the times to a seductress (see Sanhedrin 26b Tosafot d”h hechashud) and advised a rav whose sons became communists to continue to love them and help them financially. He further stated that secularists are not fully knowledgeable about Judaism and thus oppose a mistaken idea of it (see Tzitz Eliezer 8,15 that they do not understand the seriousness of chillul Shabbat). See also Meshech Chochma on Devarim 22,4:
לא תראה חמור אחיך כו’ ובמשפטים כתיב אויבך משום דבערבי פסחים אמר מי שרי לשנויי הא כתיב לא תשנא אחיך בלבבך, ומוקי בראה בו שעבר עבירה, וזה היה קודם העגל אשר היו כולם ממלכת גוי קדוש, אז הוה שרי לשנויי אם ראה בו עבירה, לא כן אחרי כל המסות אשר נכשלו בעונות, אם יראה אדם בחבירו חטא אם יפשפש במעשיו ימצא כמה מכשולים ופקפוקים, זה בפרט זה וזה בפרט זה, לכן אסור לשנוא איש כזה, רק מי שהוא בעצמו סר מרע וצדיק תמים בדרכיו, אבל קשה למצא כמותו וע”ז אמרו ראיתי ב”ע והמה מועטים, לכן כתיב אחיך.
As for the murderer, there is a major difference between someone who is over on chukkim and someone who is over on mishpatim. What about someone wo does not keep Shabbat but is honest, gives tzedakka and refrains form lashon hara vs. someone who keeps Shabbat but is over on the others?