Reply To: Using an Image of A Rabbi for Shmira

Home Forums Controversial Topics Using an Image of A Rabbi for Shmira Reply To: Using an Image of A Rabbi for Shmira

#1604265
knaidlach
Participant

avi k.
i will rewrite my drasha.

tosfos in soteh referes to the gmara about kalev kipshuto. it connects it to another gmara in taanis dealing with hanhaga lemaase.
תענית דף ט”ז ע”א למה יוצאין לבית הקברות פליגי בה….וחד אמר כדי שיבקשו עלינו מתים רחמים
not the gmara or rashi or tosfos in both places have a problem with this.

plus: rashi in parshas shlach brings this gmara about kalev. rashi explains peshat. rashi says many times “ani lo basi lefaresh ela peshuto shel mikra”.
plus” the rashbam in shlach also brings the gemara about kalev and says ” hagada nir’is peshat”.

מהרי”ל הלכות תענית אות יח אל ישים מגמתו כנגד המתים השוכבים שם.
the pri megadim brings the maharil and says:
ובסידור מענה לשון יש תפלות מה שאומרים על הקברים משמע קצת שמבקשים מאת הנפש שיליץ טוב בעדנו.

מנחת אלעזר חלק א’ סימן סח ודאי כוונת המהרי”ל דלא ישים מגמתו שהמת יושיעו באיזה כח דזהו בודאי עון פלילי אך כשמבקש מהמת שימליץ טוב בעדו להשי”ת בשמי מעלה בודאי גם המהרי”ל מודה דאין חשש וזהו כוונתו שלא ישים מגמתו נגד המתים בעצמם אבל לבקש להמליץ בעדו אין חשש.

בספר ‘הערות’ למסכת סוטה דף ךד ע”ב מובאת הכרעת הגרי”ש אלישיב זצ”ל דמזה שאנו אומרים תפלת ‘מכניסי רחמים’ שכביכול אנו מתפללים למלאכים, משמע שאנו נוקטים כדעה שניתן לפנות בבקשה אל המתים, אלא שצריך להזהר בזה שהבקשה היא שימליצו טוב בעדנו ולא שנחשוב שזה בכוחם להרע או להיטיב.
וכן הובאה דעת בעל הקהילות יעקב בספר ‘אורחות רבנו’ חלק א עמוד שה ”אמר לי מו”ר שתפלתנו על קברי צדיקים היר שאנו מבקשים מהם שיתפללו עבורנו”.
About what Harav Kook said: That’s for one to decide about himself wether he is on the level for this chumra, not that one should judge someone else if the other one who does keep the chumra is on that level.
Plus: I can understand if an individual takes on a chumra which is not common practice, but I am talking about minhagim and hiddur mitzvos practiced by thousands of yidden for generations, and they are doing it by instructions of their Rebbes, Roshei Yeshivos, Gedolei Hadar, or at least with the full knowledge of their Rebbes, Roshei Yeshivos and Gedolim.
What kind of a derech is it to be mekatreg on thousands of yidden that ‘maybe’ they are doing something wrong? Why not use the time and brains and energy to be melamed zchus on thousands of yidden and find sources to their minhagim and hidurim?
I wish you all the best.