Home › Forums › Decaffeinated Coffee › Cheilek Eloak Mima’al › Reply To: Cheilek Eloak Mima’al
tiawd:
You seem to have two questions on the statement of the Baal Hatanya:
1. How can something be a “part” of something which cannot be split into parts?
2. In אלוקי נשמה it says the neshomo is a creature, how can something be both a creator and a creature?
Your conclusion ; the Baal Hatanya cannot be understood literally.
My question on your conclusion; how can one say something was not meant to be taken literally when the author specifically writes “Mamash”?
My answer to your questions;
One can ask on the Tanya from the opposite direction;
How can he say that only the neshama is a chelek eloka mimaal when the Passuk of אין עוד מלבדו as explained by the Tanya himself as well as the Nefesh Hachaim and others, says there is no existence outside Hashem and ALL existence is inside Hashem, if so not only the neshama is a chelek eloka mimaal the entire universe and ALL existence is Hashem.
Here are the words of the Tanya:
)שער היחוד והאמונה פרק ו(: וז”ש “וַהֲ ׁשֵ בֹתָ אֶ ל לְ בָ בֶ ָך ּכִ י ה’ הּוא הָ אֱֹלהִ ים”, פירוש ששני שמות אלו הםאחד ממש… ואם כן ממילא תדע שבשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד,פירוש שגם הארץ החומרית שנראית יש גמור לעין כל, היא אַ יִן ואפס ממשלגבי הקדוש ברוך הוא… ולכן גם הארץ ומתחת לארץ הן אין ואפס ממשלגבי הקב”ה ואינן נקראות בשם כלל, אפילו בשם ‘עוד’ שהוא לשון טפל…אבל הקב”ה המהוה את הכל מאין ליש, הכל בטל במציאות אצלו כמו אורהשמש בשמש.
Here are the words of the Nefesh Hachaim:
)שער ג, סוף פרק ב-פרק ג(:…אבל אדון כל יתברך שמו, הוא מלא את כל העולמות והנבראים, ואינםחוצצים חלילה נגדו יתברך כלל באמת. ואין עוד מלבדו יתברך ממש שוםדבר כלל בכל העולמות, מהעליון שבעליונים עד התהום התחתון שבתהומותהארץ, עד שתוכל לומר שאין כאן שום נברא ועולם כלל, רק הכל מלא עצמותאחדותו הפשוט יתברך שמו. והוא ענין הכתוב “הֲ לֹוא אֶ ת הַ ּׁשָ מַ יִם וְאֶ ת הָ אָ רֶ ץאֲ נִי מָ לֵ א” )ירמיה כג, כד(, ויותר מפורש במשנה תורה “וְיָדַ עְ ּתָ הַ ּיֹום וַהֲ ׁשֵ בֹתָאֶ ל לְ בָ בֶ ָך ּכִ י ה’ הּוא הָ אֱֹלהִ ים ּבַ ּׁשָ מַ יִם מִ ּמַ עַ ל וְעַ ל הָ אָ רֶ ץ מִ ּתָ חַ ת אֵ ין עֹוד”)דברים ד, לט(, וכן “אַ ּתָ ה הָ רְ אֵ תָ לָ דַ עַ ת ּכִ י ה’ הּוא הָ אֱֹלהִ ים אֵ ין עֹוד מִ לְ בַ ּדֹו”)דברים ד, לה(… והוא ממש כמשמעו, שאין עוד מלבדו יתברך כלל, בשוםבחינה ונקודה פרטית שבכל העולמות, עליונים ותחתונים והבריות כולם,רק עצמות אחדותו הפשוט יתברך שמו לבד… שמצידו יתברך נחשבים כולםכאילו אינם במציאות כלל, גם עתה כקודם הבריאה.
In the words of Rav Avigdor Miller zt”l to the best of my recollection:
“The entire world exists in Hashems mind”.
This being the case, it is not the Neshama being chelek eloka mimaal mamash that is not to be taken literally rather quite the opposite is true, it is the body and the rest of creation NOT being chelek eloka mimaal that is not to be taken literally as the reality is אין עוד מלבדו there is NO other existence other than Hashem.
The same would apply for your second question as well, it is אתה בראתה and אתה יצרת which are “not to be taken literally” as all “creations” as explained by the Tanya and Nefesh Hachaim above are merely a figment of our imagination and a virtual reality created by Hashem (referred to by some as צמצום or הסתר) in order for us to have a realm in which we can fulfill our purpose in the world.
The idea of the Tanya about the Neshama being Chelek Eloka mimaal mamash is likewise that even within our world of צמצום or הסתר where Hashem restricted / constricted / covered himself for us, the Neshama is a part of us that is less restricted / covered etc.