Home › Forums › Decaffeinated Coffee › Ethics and Entenmann’s › Reply To: Ethics and Entenmann’s
Avira, one does not need to accept any droshos in order to be a מאמין בתחיית המתים מן התורה. Techiyas hameisim is מפורש in ספר דניאל; one who believes in that does not need to accept any of the other droshos in that sugya. (Rashi uses the term דרשות for all the Scriptural inferences in that sugya, but the reading of the פסוק in דניאל can hardly be considered a דרשה!) Anyway, belief in תחיית המתים is an exception, because חז”ל have told us it is an article of our faith to believe that תחיית המתים is מן התורה. Chazal said no such thing with regard to all other non-Halachic דרשות.
It’s very nice you quote the רמב”ם about מכחיש מגידיה; it’s just a shame you didn’t carry on reading a few more words: the רמב”ם continues “כגון צדוק ובייתוס.” Needless to say, צדוק ובייתוס did not just deny Chazal’s non-Halachic דרשות, so that ראיה too goes out the window.
The Radak is happy to say that a non-Halachic interpretation of חז”ל is דברים של תימה (Shmuel II, 23, 16.) There is a מחלוקת אמוראים in Zevochim 113 about whether the מבול also flooded ארץ ישראל. Here is a quote from Rabbeinu Saadiah Gaon’s פירוש על התורה where he discusses this מחלוקת:
וממה ששייך עוד לפרשת המבול הוא מה שמצאנו שאחד מאומתנו דימה שארץ ישראל לא נשפטה במבול ולא עלה דבר זה על דעתו אלא מפני שחשב שהפסוק את ארץ לא מטהרה היא לא גשמה ביום זעם מוסב על זמן המבול
ומן הדין לבאר את טעותו בדבר זה ונאמר etc.
This is how Rabbeinu Saadiah Gaon speaks about Rebbi Yochanan!
Next you quote from the Abarbanel. Is this the same Abarbanel, I wonder, who says in his פירוש to Melochim I 10 22 that Ezra may have made a geographical error when writing a פסוק in נ”ך?
I proved from the words of Rav Shmuel bar Chofni Gaon that we don’t have to accept Chaza’s non-Halachic דרשות; your rebuttal fails to address this.
And whatever makes you think I have left the koslei beis hamedrash? (For your information, I haven’t.)