Home › Forums › Decaffeinated Coffee › Clarification to mod and DaMoshe › Reply To: Clarification to mod and DaMoshe
Saying talmud torah kineged kulam dosent apply anymore is not changing any mitzvah, only talking about its level of importance. So its not a contradiction to nitzchiyus hatorah.
2) The ikar of Nitzchiyus hatorah applies even after moshiach comes and also techiyas hamasim. See nidah daf 61, rishnim there. (reb elchonon) and at length kuntres הלכות של תורה שבעל פה שאינן בטלין לעולם, and שיחת יום ב’ דחג השבועות תנש”א – בענין תורה חדשה מאיתי תצא
I was just saying that it was mentioned that the gaon says that tznius is as important for women as torah is for men. Arizal argues that torah is not the main avoda. Chassidim who follow the arizal 1) dont follow the vilna gaon 2) dont hold the same about limud howrah as the people who follow the gaon as seen in tanya, and all over sifrai chassidus, the stress on davening, tzedaka, etc (like igeres 9) so you need another proof for chassidim about the “ikar” of tznius. The fact that satmer is very machmir more than litvaks very nice, it dosent make it the most important thing in yiddishkiet just like the fact they wear shtraimels dosent either, or the fact they dont vote or make sure to say tachnun on 5 iyar even if there is a bris.
דבר ברור ומפורש בתורה שהיא מצוה עומדת לעולם ולעולמי עולמים, אין לה לא שינוי ולא גרעון ולא תוספת, שנאמר: את כל הדבר אשר אנכי מצוה אתכם אותו תשמרון לעשות, לא תוסף עליו ולא תגרע ממנו[2]. ונאמר: והנגלות לנו ולבנינו עד עולם, לעשות את כל דברי התורה הזאת[3]. הא למדת שכל דברי תורה מצווין אנו לעשותן עד עולם. וכן הוא אומר: חוקת עולם לדורותיכם[4]. ונאמר: לא בשמים היא[5], הא למדת שאין נביא רשאי לחדש דבר מעתה. הלכות יסודי התורה פרק ט, הלכה א
ועיקרי הדברים ככה הן: שהתורה הזאת אין חוקיה ומשפטיה משתנים לעולם ולעולמי עולמים, ואין מוסיפין עליהן ולא גורעין מהן. וכל המוסיף או גורע, או שגילה פנים בתורה והוציא הדברים של מצוות מפשוטן, הרי זה בוודאי רשע ואפיקורוס. הלכות מלכים ומלחמותיהם ומלך המשיח פרק יא, הלכה ג
ראה גם פי’ מראה הפנים לירושלמי שם: “אמתת הדבר כך הוא .. ליכא מידי דכתיבי בנביאים וכתובים ולא רמיזי באורייתא .. אלא שצריך בינה יתירה להוציא הרמז מן התורה ולידע ולהבין ולהשכיל המקום ההוא בהתורה שנרמז בה כל דבר מהכתובים .. וכל זה הוא עכשיו, אבל לעתיד דכתיב ומלאה הארץ דעה וגו’, ולא יצטרכו ללמוד זה מזה, כולם ידעו וישכילו לכל הנרמז בהתורה מהנביאים והכתובים כו'”.
(this is one example that if you think over the question, my answer etc, you see how a bit more looking into the sugya you have your “shtarke kashe” answered)