Home › Forums › Inspiration / Mussar › Being Mekarev an Intermarried Jew › Reply To: Being Mekarev an Intermarried Jew
yytz, your boich svaras about suggesting a Jewish man remain married to a non-Jewish woman has no support from even a single rabbi in the world. You couldn’t name any, other than those who are Reform/Conservative/OO, since none exist that would postulate such a halachicly preposterously sinful idea.
What you’re saying in your more recent comment is different than what you earlier advocated. If he isn’t willing to, yet, break up with his goyta perhaps nothing can be done. But that is a different idea than to condone or support or advocate that he not immediately break up with her. Ideally he absolutely should immediately cut her off. (And, by the way, any children he had with her are considered to not be his children.)
Same with a non-religious woman. Ideally he must stop living with her immediately. If he refuses perhaps there’s nothing to be done, but no one can advocate he remain in a relationship with her if she’s not observing taharas hamishpacha.
Regarding conversion, Chareidi butei dinim absolutely do not convert intermarried spouses.
As an aside, Rav Yaakov Kaminetzky has an interesting teshuva about whether it is worse to be married to a non-religious woman or to a goyta:
רב יעקב קמנצסקי (אמת ליעקב פרשת ויחי ע’ רל”ז): דוגמא מעשית לקנאות שלא לפי הדין ניתן להביא מהשאלה הבאה: אדם שיש לו ברירה בין לישא בת ישראל שלא תשמור על טהרת המשפחה ובין לישא גויה, מה עדיף? התלמיד שלא שימש כל צרכו בודאי יאמר: הלא איסורי נדה הם בכרת, ואילו בעילת עכו”ם אינו אלא לאו בעלמא שאינו ענוש כרת, בודאי אם כן עליו לבחור בגויה. האמת היא לא כן. הרמב”ם, אף שדעתו היא שביאת שפחה אינה אלא מדרבנן, פוסק [הלכות מאיסורי ביאה יב:ז-ח] בזה”ל: עון זה אע”פ שאין בו מיתת בית דין אל יהי קל בעיניך אלא יש בו הפסד שאין בכל העריות כמותו שהבן מן הערוה בנו הוא לכל דבר ובכלל ישראל יחשב ואע”פ שהוא ממזר והבן מן הגויה אינו בנו שנאמר כי יסיר את בנן מאחרי מסיר אותו מלהיות אחרי ה’ ודבר זה גורם להדבק בגוים שהבדילנו הקב”ה מהם ולשוב מאחר ה’ ולמעול בו עכ”ל. ברור לפ”ז שעליו לבחור בבת ישראל אע”פ שהיא אינה שומרת טהרת המשפחה.