Home › Forums › Controversial Topics › The world is in a state of Geula- and don’t misunderstand us! › Reply To: The world is in a state of Geula- and don’t misunderstand us!
1) I want to reiterate that the “proof ” for initiating communication with a Tzadik who passed away from the Ari Z”l who learned Torah from RSHB”Y is a false move. The Ari Z”l did nothing to initiate that communication.
Here’s an example of the Arizal telling his student a certain Yichud, and since that student didn’t listen to the Arizal (he talked to someone when he shouldn’t have), the Neshama didn’t reveal anything.
Surely you know what the last Lubavitcher Rebbe wrote in the sicha regarding not sleeping in a Sukkah Why are you changing it’s content? It is, after all, the svora in the sicha that Rso was asking about.
How am I changing its content? That HaArah was in the original Sicha.
I”m still interested to hear in what way Chabad Chassidim respect their Rebbe more then other Yidden respect their Rabbonim. You said that their is a machlokes re: degree of required respect. Please elaborate.
Can and do Rebbes sin? According to what I’ve read here and on previous posts, the Litvish Hashkafa is that everyone, including Gedolim, sin, to some degree or other. Sure, they won’t do anything major, Cv”s. but everyone has some minute sin in them. The Tanya, on the other hand, says that a Beinoni doesn’t sin, and a Tzaddik doesn’t have a Yetzer Hara:
Chapter 10:
והנה כשהאדם מגביר נפשו האלהית ונלחם כל כך עם הבהמית עד שמגרש ומבער הרע שבה מחלל השמאלי כמו שנאמר “ובערת הרע מקרבך” ואין הרע נהפך לטוב ממש נקרא צדיק שאינו גמור וצדיק ורע לו דהיינו שיש בו עדיין מעט מזער רע בחלל השמאלי אלא שכפוף ובטל לטוב מחמת מיעוטו ולכן נדמה לו כי ויגרשהו וילך לו כולו לגמרי אבל באמת אלו חלף והלך לו לגמרי כל הרע שבו היה נהפך לטוב ממש. וביאור הענין כי הנה צדיק גמור שנהפך הרע שלו לטוב ולכן נקרא צדיק וטוב לו הוא על ידי הסרת הבגדים הצואים לגמרי מהרע דהיינו למאוס מאד בתענוגי עולם הזה להתענג בם בתענוגות בני אדם למלאת תאות הגוף בלבד ולא לעבודת ה’ מפני היותם נמשכים ונשפעים מהקליפה וסטרא אחרא וכל מה שהוא מהסטרא אחרא הצדיק גמור הוא שונאו בתכלית השנאה מחמת גודל אהבתו לה’ וקדושתו באהבה רבה בתענוגים וחיבה יתרה הנ”ל כי הם זה לעומת זה כדכתיב “תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי חקרני ודע לבבי” וגו’ וכפי ערך גודל האהבה לה’ כך ערך גודל השנאה לסטרא אחרא והמיאוס ברע בתכלית כי המיאוס הוא הפך האהבה ממש כמו השנאה.
A Beinoni is someone who is in such control of himself that he never sinned and won’t sin, but has to continue fighting the Yezter Hara the whole time.
See chapter 12 of Tanya:
והבינוני הוא שלעולם אין הרע גובר כל כך לכבוש את העיר קטנ’ להתלבש בגוף להחטיאו דהיינו ששלש’ לבושי נפש הבהמית שהם מחשבה דבור ומעשה שמצד הקליפ’ אין גוברים בו על נפש האלהית להתלבש בגוף במוח ובפה ובשאר רמ”ח אברים להחטיאם ולטמאם ח”ו רק שלשה לבושי נפש האלהית הם לבדם מתלבשים בגוף שהם מחשבה דבור ומעשה של תרי”ג מצות התורה ולא עבר עבירה מימיו ולא יעבור לעולם ולא נקרא עליו שם רשע אפי’ שעה אחת ורגע אחד כל ימיו אך מהות ועצמות נפש האלהית שהן עשר בחינותיה לא להן לבדן המלוכה והממשלה בעיר קטנה כי אם בעתים מזומנים כמו בשעת קריאת שמע ותפלה