Reply To: Joining Litvishe

Home Forums Bais Medrash Joining Litvishe Reply To: Joining Litvishe

#1697723
writer
Participant

People shaved less in general since it was just so much harder to do without electric shavers. It was much easier to trim if anything. Plus people were “poorer” and had less access to scissors even. Much more people would have shaved if it was possible. It was much easier not to. Besides for minhag.

Source sefari(dot)org Chasam Sofer Orach Chaim 159

אשר מלא פיו תוכחות קדוש יאמר לו ובודאי כן הוא בכמה מנהגי’ שנתקלקלו אצל ההמונים ונעשה להם היתר בעו”ה אבל אשר שם פניו נגד מגולחי הזקן לא ידעתי מה הרעש הגדול הזה לכו נא ונוכחה אי משום חוקת הגוים אשאלהו ויודיעני מי התיר לנו נעלים שחורים המבואר בש”ס לאסור מסאני אוכמי ולהפליא ענין אמרו במס’ תענית כ”ד ע”א דהוה מסיים מסאני אוכמי ויעיין ב”ק י”ט ע”ב ובתוס’ שם ד”ה דהוה מסיים ובשיטה מקובצת שם מחלק בין שחור לאוכם וזה מסכים קצת לפי’ ה”ג דמייתי תוס’ פא”ט מ”ו ע”ב ד”ה אוכמי הנאמר שהוא מקור משחת כאשר כ’ על עם ה’ אלו לא ניחא למרי’ למימר הכי והוא דבר דלא נמצא בש”ס ופוסקים וגם לא בשום ספר מספרי חצונים שיהי’ הפרש בין ישראל לאינו ישראל בגילוח הזקן כי אז גם כל האומו’ היו מגדלי’ זקניה’ ויעיי’ בש”ס שבת קנ”ב ע”א תלת אמרת לי תלת שמע’ וכו’ וברב’ בראשי’ פ’ י”א סי’ ז’ פילוסו’ שאל את ר’ יהושע וכו’ מפני מה אותו האיש מגלח פאת ראשו ומגדל זקנו וכו’ יע”ש אבל לא נמצא בשום מקום שיהיה בזה משונה מנהג גוים ומה שרמז לספרי מקובלים שכ’ שלא להושיט ידי’ בדקני כלל אין לי עסק בנסתרות אבל מהם ומהמונם הותרה הרצועה לגמרי בכל ארץ אטלי’ שכל חכמיה מגולחי זקן ונתלים באילן גדול ר’ מנחם עזרי’ בעל עשרה מאמרות אבי המקובלי’ שהוא הי’ מגולח מבלי השאיר שערה א’ וכן העיד עליו היש”ר מקאנדי’ באילים שלו והי’ אומר שעפ”י חכמי המקובלים אין ח”ל ראויה לכך ומה אאריך במה שאין לי יד ושם בו אבל אבותינו הנהגו עצמם כן על צד ההכרח הגדול ולא מקור משחת ח”ו אלא בקדושה יתירה והוא בימי גזירת תתנ”ו והרועים וכדומה התירו גדוליהם להמכתתי’ רגליהם לשנו’ מלבוש ולגלח זקנם שלא יכירום האויבים כי אז כבר גלחו הגוים זקניהם עפ”י מעשה ממלך פולין א’ שהי’ סריס כמבואר בספרי הימי’ והתירו חז”ל שהיו בימים ההם לעשות כן ולהיות גלוח הזקן דבר שא”א להשתנו’ והיו נכלמים מאוד האנשים ההמה בשובם לביתם ע”כ נשתרבב המנהג שלא לגדלו כלל רק סימנא בעלמא שזה יגולח ויגדל בקוצר זמן שבן לילה היה ורק אך מופלגי תורה היושבים בביתם הם מגדלים אותו ואותן שלפני גזירה ההיא שברחו לארץ פולין לא באו לכלל זה והנה זה ברור ונכון כי אלו היה תחלת מנהגו באיסור היה משום חוקי הגוים אבל אחר שכבר נהגו ישראל לגלח תו אין בו שום נדנוד ופקפוק כלל אפילו ריח איסור אין בו אבל הך דמסאני אוכמי לא ידעתי איך יתפשט ע”כ צריכי’ אנו ללמוד זכות ולומר שנתפשט ג”כ בתחילה בהיתר וכיון שהותר הותר והנה יעיי’ ביורה דעה סימן קנ”ז ס”ב ויעיי’ ש”ך סימן קע”ח סק”ד הקשה אמהרי”ק ובחידושי למסכת חולין ישבתי ת”ל יתברך באופן הנאות ואי משום מספריים כעין תער זהו חשש רחוק ושרשו פתוח מתרומת הדשן כשהזוג חדוד מאוד יש לזהר אולי יחתוך בתחתון לחוד וידענא שהוא מידי דלא שכיח גם מההשחתה תחת הגרון המעיי’ בש”ס וראשונים יראה כי ממש לית מאן דחש לדברי ר”ח בזה והמחמיר קדוש יאמר לו והמקיל לא יאמר עליו מקור משחת ח”ו כללו של דבר כל מה שאמר מכ”ת באגדת ריב”ח הנמשל הוא טוב וקדש קדשים והמשל שהיסב פני’ על חטא קל וקטן לא יקרא ח”ו בשם חטא ועון חלילה וחס והאומר כן עתיד ליתן הדין בלי ספק והייתי יכול להמשיל משל אחר אבל ועמך כולם צדיקים כתי’ ויהי’ ממחוז פלוני או פלוני:

Btw doesn’t it say about Yosef Hatzaddik vayegalach, before meeting pharaoh? And Moshe Rabbeiunu (leviim)was commanded to do so once? And kitzur brings up not shaving on certain days meaning shaving was an allowed thing? Etc.