Home › Forums › Controversial Topics › In Chad Gadya – HKBH was “wrong” › Reply To: In Chad Gadya – HKBH was “wrong”
Three opinions in Medrash:
1. Only humans are punished for wrongs.
2. Even animals are punished for wrongs if a human is hurt by them.
3. Even animated objects are punished if a human was hurt, such as a stick, will be brought to judgement.
Here is the Medrash:
בראשית רבה )כו, ו( וז”ל: אמר רבי אלעזר אין לך אדם שהוא
מתחייב באדם הזה, אלא אדם כיוצא בו )אין מי שיהו תובעין עליו דין שמים
אם הזיק את האדם, רק אדם המזיק את האדם הוא דיש עליו דין(. רבי נתן אומר,
אפילו זאב וכלב )תובעין עליהם דין שמים אם הזיקו לאדם, רש”י(. רבי הונא
בר גוריון אמר, אפילו מקל אפילו רצועה, הדא הוא דכתיב )ישעיה ט,
ג( ַ ‘כי את עול סובלו ואת מטה שכמו שבט הנוגש בו ה ִח ּתֹוָת ביום
מדין’ – ביום הדין )מכלל שהקדוש ברוך הוא תובע דינו של אדם אפילו מן
העצים, שמתוך שרואה שהיה לו להקדוש ברוך הוא לתבוע דקיון של ישראל מיד
סנחריב, ומניח ותובע דין ממטה שכמו ומעול סבלו, מכלל שאפילו עצים נותנים דין
וחשבון, רש”י במדרש שם(. אמר רבי אחא, אף אילני סרק עתידין ליתן
דין וחשבון. רבנן אמרין מהכא, ‘כי האדם עץ השדה’ )דברים כ, יט(, מה
האדם נותן דין וחשבון אף עצים נותנין דין וחשבון,