Home › Forums › Decaffeinated Coffee › Question of an ignorant, closed-minded Lubavitcher › Reply To: Question of an ignorant, closed-minded Lubavitcher
in Tanya perek Beis it explains that all neshamos are one body and receive everything from Hashem through the “head” (Tzaddikim/ Rebbes) Neshamos.
For all those who get nervous from chassidus seforim, here is an incredible Chasam Sofer (שו”ת או”ח סי’ קסו):
He explains that according to the Maharal, one shouldn’t ask malachim to bring his tefillos to Hashem (doing so is “קטנות אמונה חלילה”), since this is only necessary for a human king, but Hashem accepts all of our tefillos directly no matter how low we are.
But, the Chasam Sofer continues, a tzaddik is different. All Yidden are one body with one soul. When one Jew is in pain, it affects everyone.
A poshute Yid is compared to the foot, while the tzaddik is the head. It only makes sense that when the foot (i.e. a Yid) is in pain, he asks the “head” (tzaddik) to daven for him, since it’s more appropriate for the head to enter the King’s chamber than the foot.
דרך להעמיד מליץ בין מלך להדיוט כשאין ההדיוט חשוב וספון לפני המלך או אינו יכול להטעים דבריו כראוי ויען ישראל לפנים ממלאכי השרת ואינם צריכים מליץ לפני אוהב’ ית”ש והוא מקבל בסבר פנים יפות אפי’ בלשון עלגים וגמגו’ אם כן המליץ הלז אינו אלא קטנות אמונה חלילה אך כל ישראל שותפים וגוף א’ ונפש א’ וכשא’ מצטער גם חבירו מרגיש ועמו מצער ועד”ז המתפלל על חברו צריך שיחלה עצמו עליו פי’ שיראה כאלו גם הוא חולה וכיון ששניהם בצער טוב יותר שיכנס הראש משיכנס הרגל ע”ד משל הת”ח הוא הראש והמצטער שהוא עתה שרוי בדין הוא בבחינת רגל וקצת נזוף טוב להכניס הראש כיון ששניהם בעלי דברים ולא כמליץ בעד אחר