#RebChaim #1

Home Coffeeroom Bais Medrash #RebChaim #1

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #1553796

    YosefSebrow
    Participant

    #Rebchaim #1 version 1 6/2/18
    Objective: to explain how the Rambam holds that by the big 3 aveiros (adultery, murder, idolatry) even shev ve’al taaseh (passive) is yehareig ve’al yaavor (must allow yourself to be killed)
    Quick summary: According to the Rambam, being thrown on a baby isn’t called retzicha but if it was called retzicha, being passive isn’t good enough. Therefore passive arayos is also prohibited.
    Mareh makom: http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39831&st=&pgnum=7&hilite=

    Full Summary:
    I.
    Tosfos (Sanhedrin 74) holds gilui arayos and shefichas damim is muttar in cases where you’re a passive participant.
    A. By gilui arayos, Gemara says that Esther was karka olam, in other words passive, and therefore not oveir the issur of publicly desecrating Hashem’s name. Tosfos holds gemara never asked about gilui arayaos since it’s pashut to them that karka olam passivity works there to make it ok.
    B. Tosfos brings a proof. Gemara says that by shefichas domim, if you’re supposed to actively kill someone or be killed, we say “who says your blood is redder” and you’re obligated to let yourself be killed. But if they’re just throwing you passively on top of a baby we say “who says his blood is redder”, and you can allow yourself to be thrown on top of the baby rather than allow yourself to be killed. So Tosfos proves from here that by passive killing it’s ok.
    II.
    Rambam (hilchos yesodei hatorah 5:1), however, holds that passive gilui arayos is assur as well. Esther is the easier one to explain- no arayos since Achashveirosh was a goy or Esther was unmarried. But lu yitzuyar it was full arayos then passivity wouldn’t be good enough. The harder question to explain is the killing the baby vs being thrown on top of the baby case. That does seem to indicate that passive killing is ok.
    III.
    Reb Chaim klers a chakira: Is pshat in the baby killing case that the prohibited case is active and the permitted case is passive, or is pshat that the prohibited case is retzicha and the permitted case is not even retzicha since you were just a tool in the killer’s hands, but lu yetzuyar we would call it murder then even passive isn’t allowed? Tosfos clearly holds like the first way. Reb Chaim will prove the second way to explain the Rambam.
    IV.
    Reb Chaim quotes the gemara in bava metzia 62 that if 2 people were walking and one of them only has enough water in his flask for one of them, the pasuk of vechei achicha imach teaches us that you have a right not to share it. So only there where we have a passuk is it allowed. But otherwise, you can’t do anything that will result in your friend’s death. As we said earlier, in the baby case you’re doing nothing. But if it was called retzicha then even passive killing isn’t allowed. So we see even passive retzicha is not allowed, and similarly by arayos even passive arayos isn’t permitted and you need to kill yourself.

    #1553803

    ☕️coffee addict
    Participant

    Doesn’t Esther refute that?

    #1553813

    Joseph
    Participant

    Does this indicate that according to the Rambam if a married woman is attacked she must allow herself to be killed rather than not repel the attacker?

    Also, welcome back.

    #1553823

    yitzchokm
    Participant

    Joseph,
    Where does the Rambam say that he’s referring to a married woman? I didn’t learn the Rambam that way.

    Actual text (via chabad)

    כל בית ישראל מצווין על קדוש השם הגדול הזה שנאמר ונקדשתי בתוך בני ישראל ומוזהרין שלא לחללו שנאמר ולא תחללו את שם קדשי כיצד כשיעמוד עובד כוכבים ויאנוס את ישראל לעבור על אחת מכל מצות האמורות בתורה או יהרגנו יעבור ואל יהרג שנאמר במצות אשר יעשה אותם האדם וחי בהם וחי בהם ולא שימות בהם ואם מת ולא עבר הרי זה מתחייב בנפשו:

    ב
    במה דברים אמורים בשאר מצות חוץ מעבודת כוכבים וגלוי עריות ושפיכת דמים אבל שלש עבירות אלו אם יאמר לו עבור על אחת מהן או תהרג יהרג ואל יעבור בד”א בזמן שהעובד כוכבים מתכוין להנאת עצמו כגון שאנסו לבנות לו ביתו בשבת או לבשל לו תבשילו או אנס אשה לבועלה וכיוצא בזה אבל אם נתכוין להעבירו על המצות בלבד אם היה בינו לבין עצמו ואין שם עשרה מישראל יעבור ואל יהרג ואם אנסו להעבירו בעשרה מישראל יהרג ואל יעבור ואפילו לא נתכוין להעבירו אלא על מצוה משאר מצות בלבד:

    ג
    וכל הדברים האלו שלא בשעת הגזרה אבל בשעת הגזרה והוא שיעמוד מלך רשע כנבוכדנצר וחביריו ויגזור גזרה על ישראל לבטל דתם או מצוה מן המצות יהרג ואל יעבור אפילו על אחת משאר מצות בין נאנס בתוך עשרה בין נאנס בינו לבין עובדי כוכבים:

    ד
    כל מי שנאמר בו יעבור ואל יהרג ונהרג ולא עבר הרי זה מתחייב בנפשו וכל מי שנאמר בו יהרג ואל יעבור ונהרג ולא עבר הרי זה קידש את השם ואם היה בעשרה מישראל הרי זה קידש את השם ברבים כדניאל חנניה מישאל ועזריה ורבי עקיבא וחביריו ואלו הן הרוגי מלכות שאין מעלה על מעלתן ועליהן נאמר כי עליך הורגנו כל היום נחשבנו כצאן טבחה ועליהם נאמר אספו לי חסידי כורתי בריתי עלי זבח וכל מי שנאמר בו יהרג ואל יעבור ועבר ולא נהרג הרי זה מחלל את השם ואם היה בעשרה מישראל הרי זה חילל את השם ברבים ובטל מצות עשה שהיא קידוש השם ועבר על מצות לא תעשה שהיא חלול השם ואעפ”כ מפני שעבר באונס אין מלקין אותו ואין צריך לומר שאין ממיתין אותו בית דין אפילו הרג באונס שאין מלקין וממיתין אלא לעובר ברצונו ובעדים והתראה שנאמר בנותן מזרעו למולך ונתתי אני את פני באיש ההוא מפי השמועה למדו ההוא לא אנוס ולא שוגג ולא מוטעה ומה אם עבודת כוכבים שהיא חמורה מן הכל העובד אותה באונס אינו חייב כרת ואין צריך לומר מיתת בית דין קל וחומר לשאר מצות האמורות בתורה ובעריות הוא אומר ולנערה לא תעשה דבר אבל אם יכול למלט נפשו ולברוח מתחת יד המלך הרשע ואינו עושה הנה הוא ככלב שב על קיאו והוא נקרא עובד עבודת כוכבים במזיד והוא נטרד מן העולם הבא ויורד למדרגה התחתונה של גיהנם:

    ה
    נשים שאמרו להם עובדי כוכבים תנו לנו אחת מכן ונטמא אותה ואם לאו נטמא את כולכן יטמאו כולן ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל וכן אם אמרו להם עובדי כוכבים תנו לנו אחד מכם ונהרגנו ואם לאו נהרוג כולכם יהרגו כולם ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל ואם יחדוהו להם ואמרו תנו לנו פלוני או נהרוג את כולכם אם היה מחוייב מיתה כשבע בן בכרי יתנו אותו להם ואין מורין להם כן לכתחלה ואם אינו חייב מיתה יהרגו כולן ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל:

    ו
    כענין שאמרו באונסין כך אמרו בחלאים כיצד מי שחלה ונטה למות ואמרו הרופאים שרפואתו בדבר פלוני מאיסורין שבתורה עושין ומתרפאין בכל איסורין שבתורה במקום סכנה חוץ מעבודת כוכבים וגילוי עריות ושפיכת דמים שאפילו במקום סכנה אין מתרפאין בהן ואם עבר ונתרפא עונשין אותו בית דין עונש הראוי לו:

    ז
    ומנין שאפילו במקום סכנת נפשות אין עוברין על אחת משלש עבירות אלו שנאמר ואהבת את ה’ אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך אפילו הוא נוטל את נפשך והריגת נפש מישראל לרפאות נפש אחרת או להציל אדם מיד אנס דבר שהדעת נוטה לו הוא שאין מאבדין נפש מפני נפש ועריות הוקשו לנפשות שנאמר כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש כן הדבר הזה:

    ח
    במה דברים אמורים שאין מתרפאין בשאר איסורים אלא במקום סכנה בזמן שהן דרך הנאתן כגון שמאכילין את החולה שקצים ורמשים או חמץ בפסח או שמאכילין אותו ביוה”כ אבל שלא דרך הנאתן כגון שעושין לו רטיה או מלוגמא מחמץ או מערלה או שמשקין אותו דברים שיש בהן מר מעורב עם אסורי מאכל שהרי אין בהן הנאה לחיך הרי זה מותר ואפילו שלא במקום סכנה חוץ מכלאי הכרם ובשר בחלב שהן אסורים אפילו שלא דרך הנאתן לפיכך אין מתרפאין מהן אפילו שלא דרך הנאתן אלא במקום סכנה:

    ט
    מי שנתן עיניו באשה וחלה ונטה למות ואמרו הרופאים אין לו רפואה עד שתבעל לו ימות ואל תבעל לו אפילו היתה פנויה ואפילו לדבר עמה מאחורי הגדר אין מורין לו בכך וימות ולא יורו לדבר עמה מאחורי הגדר שלא יהו בנות ישראל הפקר ויבואו בדברים אלו לפרוץ בעריות:

    י
    כל העובר מדעתו בלא אונס על אחת מכל מצות האמורות בתורה בשאט בנפש להכעיס הרי זה מחלל את השם ולפיכך נאמר בשבועת שקר וחללת את שם אלהיך אני ה’ ואם עבר בעשרה מישראל הרי זה חילל את השם ברבים וכן כל הפורש מעבירה או עשה מצוה לא מפני דבר בעולם לא פחד ולא יראה ולא לבקש כבוד אלא מפני הבורא ברוך הוא כמניעת יוסף הצדיק עצמו מאשת רבו הרי זה מקדש את השם:

    יא
    ויש דברים אחרים שהן בכלל חילול השם והוא שיעשה אותם אדם גדול בתורה ומפורסם בחסידות דברים שהבריות מרננים אחריו בשבילם ואף על פי שאינן עבירות הרי זה חילל את השם כגון שלקח ואינו נותן דמי המקח לאלתר והוא שיש לו ונמצאו המוכרים תובעין והוא מקיפן או שירבה בשחוק או באכילה ושתיה אצל עמי הארץ וביניהן או שדבורו עם הבריות אינו בנחת ואינו מקבלן בסבר פנים יפות אלא בעל קטטה וכעס וכיוצא בדברים האלו הכל לפי גדלו של חכם צריך שידקדק על עצמו ויעשה לפנים משורת הדין וכן אם דקדק החכם על עצמו והיה דבורו בנחת עם הבריות ודעתו מעורבת עמהם ומקבלם בסבר פנים יפות ונעלב מהם ואינו עולבם מכבד להן ואפילו למקילין לו ונושא ונותן באמונה ולא ירבה באריחות עמי הארץ וישיבתן ולא יראה תמיד אלא עוסק בתורה עטוף בציצית מוכתר בתפילין ועושה בכל מעשיו לפנים משורת הדין והוא שלא יתרחק הרבה ולא ישתומם עד שימצאו הכל מקלסין אותו ואוהבים אותו ומתאוים למעשיו הרי זה קידש את ה’ ועליו הכתוב אומר ויאמר לי עבדי אתה ישראל אשר בך

    #1553825

    Joseph
    Participant

    Yitzchok, thank you. I didn’t look up the Rambam. I was only going off of Yosef’s write-up in the OP that passive gilui arayos is assur.

    #1553941

    YosefSebrow
    Participant

    Joseph, indeed, according to the Rambam she must allow herself to be killed and can’t rely on karka olam, as per Reb Chaim’s reading. 28 or 29 lines down from the top on the right side- the fact that the Rambam doesn’t mention karka olam means he holds women always have to kill themselves. Hence the shtikl teyrah.

    #1553963

    Joseph
    Participant

    Yosef, that would mean she is required to actively resist him even if that will result in him killing her.

    #1553991

    yitzchokm
    Participant

    נשים שאמרו להם עובדי כוכבים תנו לנו אחת מכן ונטמא אותה ואם לאו נטמא את כולכן יטמאו כולן ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל

    Why doesn’t the Rambam say here Yv’A”Y? It seems he’d say that they can be passive

    How does Reb Chaim read that they must die?

    When they must die rather then sin, the Rambam says so explicitly.

    וכן אם אמרו להם עובדי כוכבים תנו לנו אחד מכם ונהרגנו ואם לאו נהרוג כולכם <יהרגו כולם> ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל

    #1554019

    oyyoyyoy
    Participant

    its the first one? remember it being a hard one

    #1554051

    YosefSebrow
    Participant

    As posted earlier, 28 or 29 lines down, Reb Chaim learns it from the fact that the Rambam doesn’t say the karka oilam heter. The Chazon Ish says his diyuk isn’t muchrach, and clearly argues, but this is how Reb Chaim learns the Rambam.

    #1557736

    YosefSebrow
    Participant

    Even if you disagree with Reb Chaim’s reading of this in the Rambam, the fact is that there are rishonim who do agree with this psak that Reb Chaim says the Rambam is saying, and you need to explain the gemara lefi their view anyway. So mima nafshach you need this teyreh. Just a shaila of if you need it for the rambam himself.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.


Trending