Reply To: Mesichists Explained by ChabadShlucha

Home Forums Controversial Topics Mesichists Explained by ChabadShlucha Reply To: Mesichists Explained by ChabadShlucha

#1413301
GAON
Participant

Whoa! This thread has really exploded since I last commented on Motzaei Shabbos!

@MoshiachChat

in regard to comment #1411332 (https://www.theyeshivaworld.com/coffeeroom/topic/mesichists-explained-by-chabadshlucha/page/7

Regarding the two Rambams discussed –

In regards to Mosheach:
הלכות מלכים ומלחמות פרק יא
ט ואם לא הצליח עד כה, או נהרג—בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה, והרי הוא ככל מלכי בית דויד השלמים הכשרים שמתו. ולא העמידו הקדוש ברוך הוא אלא לנסות בו רבים, שנאמר “ומן המשכילים ייכשלו, לצרוף בהן ולברר וללבן—עד עת קץ: כי עוד, למועד”
In regards to to Nevuah Sheker:
הלכות יסודי התורה פרק י
ט אבל אם הבטיח על טובה ואמר שיהיה כך וכך, ולא באה הטובה שאמר–בידוע שהוא נביא שקר: שכל דבר טובה שיגזור האל, אפילו על תנאי–אינו חוזר. הא למדת, שבדברי הטובה בלבד ייבחן הנביא.

You had responded to the explanations in the diyukim raised – in summary – that the Rambam still applies to someone dead and that there is Chidush Halacha of a diff regarding “dying” and killed”. I claimed there is practical simplistic reason why the Rambam spelled out “killed” rather then “die”, and there is no significance in killed over dying :

You responded
“Forgive me, but I fail to see where u have rebutted what I said. ….but I’ve already said that the Rebbe said the Rambam is bediuk”

Firstly, here is another example of narrow minded thinking; the very concept of “diyukim in the Rambam has NOTHING to do with the “Rebbe”. And if the Rebbe is the only one, then anyone else has no obligations to follow, as the Torah and Rambam has been around for hundreds of years.

In fact, I come from a place where Diyukim in Rambam are heavy emphasized and taught. However, the difference is, it’s also taught what, HOW and when to apply diyukim – just because you have “diyuk” “x” does not mean you can conclude Halchah “y”. You don’t base Halcha on “diyukim” alone, you need proof from diff sources and thus can you apply and fit into the Rambam. NO ONE would EVER be Mattir an Agunah on such “diyukim” – so why is the Ikrei Emunah different?

I will hence quote the Rebbe Rashab which actually befits this very kind of mindset of such Chidushim:

קונטרס עץ החיים P 58
אבל הזהרו מאד וכו’ ואל תתחברו עם כאלה וכו’ שמחדשים חידושים וכו’ וע”ד הלצה אני אומר שמחדשים חידושים ממש – שלא נאמרו למשה רבינו כי כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש נאמר למשה מסיני וכו’ אבל התלמיד שאינו הגון הנ”ל מחדש חידושים ממש – שלא נאמרו למשה בסיני.

The Rogtachover used to say when one would say such “chiddushim” and then stubbornly say if you don’t agree nu “שלאג” up the chiddush :

” אז עס איז ניט צוגשלאגן דארף מען אים ניט אפשלאגן ”

cont-