Reply To: Mesichists Explained by ChabadShlucha

Home Forums Controversial Topics Mesichists Explained by ChabadShlucha Reply To: Mesichists Explained by ChabadShlucha

#1415639
GAON
Participant

MDd,
“Gaon, this is how other Achronim learn it with the Brisker Rov’s girsa.”

IS IGNORANCE AN EXCUSE FOR APIKORSUS:

I don’t really see where it contradicts the above Rav Chaim. Even if we say that it’s conditional the Rambam does say וְלֹא יְמַהֵר אָדָם לְהָרְגָן
The Rambam should have said וְלֹא יהרגו ” ‘Yemaher’ looks like that in essence he is already in a state of ‘Moridin’ only, he is a complete ‘Onus’ thus we wait and not “rush” . In any case, once he is exposed to any form of Judaism – ignorance is by no means any excuse, which is our case.

Rav Chaim Brisker says this chidush to explain the Rambam’s shitah in Hilchos Teshuva regarding Hashem’s incorporeality – anyone believing G-d is any sort of a physical form is a MIN , he answers the Ravad’s known hasagah : “that many fine and better Jews perceived G-d as a physical form due to Pesukim etc”… this is how its quoted by Rav Elchonan Wasserman in Kovetz Ha’aros in the name of Rav Chaim, that:

“Nebach An Apikorus Iz Oich An Apikorus”.

He is deriving it from the above Rambam in Pirush haMishnayos as he completes the 13 Ikrim he states:

וכאשר יאמין האדם אלה היסודות כלם, ונתבררה אמונתו בהם – הוא נכנס בכלל ישראל
Its seems like without that he is not part – נכנס בכלל ישראל

In fact, The Abarbenal in Rosh Amunah has the very same explanation on the Rambam vs the Raavad. The Ra’avad upholds that if the belief is due to misreading the Pesukim and Chazal, then he is not considered an apikoras, whereas the Rambam holds that no matter what the excuse – you cannot be part of Judaism if you think G-D is anything sort of corporeal. He explains that there are two types of ‘minim’ one unintentionally which Hashem awaits for his Tshuvah and one is like Acher/Elisha, intentional, that his teshuva was not accepted, but in essence they are both the same:

See the below link at the beginning of the page.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32592&st=&pgnum=25

Rav Moshe Feinstein ZTL paskens like the above (regarding “edim’ and answers the Rambam of “Tinuk Sh’nishbu”, I will quote (Aven Ha’ezer Vol 1:82 Anaf 11) :

וז״ל: אגרות משה
, ואמינא עוד יותר, דאף בניהם שכתב הרמב״ם שם [פ״ג מהלכות ממרים] בהלכה ג׳, אבל בני התועים האלה ובני בניהם שהדיחו אותם אבותם, ונולד ובין הקראים, וגדלו אותם על דעתם, הרי הוא כתינוק שנשבה ביניהם וגדלוהו ואינו זריז לאחוז בדרכי המצוות שה״ה כאנוס עיי״ש, שחזינן שאין להם דין מורידין ולא מעלין, מ״מ לענין פסול לעדות, גם הם פסולין. דנהי דלא גרע מעכו”ם, אבל לא עדיף מעכו”ם לענין עדות, דעכ״פ אינו בכלל ישראל לעדות, דאנוס אינו כמאן דעבד, ולכן כמו שעכו”ם פסול לעדות, כ״כ פסולין בני הכופרים.

ואף שלענין לא מעלין מסתבר דעדיף מעכו”ם, מטעם שאיתא ברמב׳׳ם שם, שצריך להחזירן בתשובה, ולמשכן בדברי שלום עד שיחזרו לאיתן התורה. מה שליכא זה בעכו”ם, מ״מ לענין עדות, כל זמן שלא חזרו בתשובה והם בטעותם, לא עדיפי מעכו”ם, מאחר דחזינן דכפירה מחשיבה ליצא מכלל ישראל, משום שאינו מחזיק בדת ישראל

, לכן כל זמן שטועה אינו בכלל ישראל, רק שלענין מעלין עדיף, משום דעל עכו״ם איננו מחוייבין להחזירו למוטב, ועליהם אנו מחוייבין להחזירן למוטב, ולכן אף אם נדמה אותם כנשבו בין העכו״ם מחמת הכפירה שנתפשטה בעולם, רחמנא ליצלן, ונגררו אחריהם, מ׳׳מ פסולין דלא עדיפי מעכו”ם