Home › Forums › Decaffeinated Coffee › Abortion Decision – Less Retzicha in America › Reply To: Abortion Decision – Less Retzicha in America
RE
Rodaf does apply to a Goy (at least by a Rodef to murder someone a Rodef for Arayos, he says it doesnt.
The way I understand the minchas chhinuch is that when the mother’s life is in danger and abortion is allowed it isnt literally becasue the fetus is being rodef the mother, if it where that wouldn’t change at birth. Once the baby’s head is out it is a life/nefesh and if her life is in danger from it we don’t say it is being Rodef rather they are equal. What changed? *
The answer is that it became a nefesh. A fetus is not a nefesh it is not a full fledged life. Now there is still an issur to abort generally but if her life is in danger then like all mitzvos besides three (abortion is not one of them) we violate the issur.
כ”ז שלא יצא ראשו לא הוי נפש ע”כ חותכין אותו להציל האם וכפירש”י שם אף דאסור להרוג העוברין ג”כ כמבואר בדנ”ט בתוס’ שם מכל מקום כל עבירות נדחות מפני סכנות נפשות אך נפש אינו נדחה מחמת הסברא דמ”ח אבל עובר ל”ש מאי חזית כי לא הוי נפש רק דהתורה אסרה כמו איסור אחר אבל לא הוי ש”ד.
Once it is born NOW it is al life and even if it is “pursuing” her killing it aborting?) is assur .
To be fair the Rambam does formulate abortion as being allowed becasue it is rodef (sounds literal, though says “k’rodef”) . On Whcih the Minchas chinuch writes he doesnt understand
וז”ל הר”מ פ”א מה’ רוצח אף זו מצות לא תעשה שלא לחוס על הרודף לפיכך אמרו חכמים האשה שהיתה מקשה לילד מותר לחתוך העובר בין בסם ובין ביד מפני שהוא כרודף יצא ראשו אין נוגעין בו שאין דוחין נפש מפני נפש וזה טבעו של עולם והנה מה שסיים דזה טבעו של עולם היינו תירוץ הש”ס דמשמיא קרדפי לה ע”כ לא הוי רודף. אך מ”ש בתחלת דבריו דאם לא יצא ראשו חותכין מפני שהוא רודף וכתב על הקודם לפיכך משמע מטעם דהוי רודף לא זכיתי להבין דבאמת לא הוי רודף דהא משמיא רדפו לה והא דמותר לחתוך העובר היינו דלא הוי נפש אבל רודף לא הוי ומאי זה שכתב לשון לפיכך דמשמע דהוא מטעם רודף וצ”ע
Now Since the fetus is NOT being rodef he is mesupak if a Goy can commit abortion to save a life, do we say since the yget kiled its a nefesh and cant choose one over the other, or since a Jew is allowed to abort in such a case, it isnt a nefesh. He sides wit hthe tzad that assur
*This isnt my own question, all ask this and many answers are given.