Machlokes in the Eida Regarding Binyan Shalem Project

15

eidahSpeaking during seudas shlishis on the machlokes between Eida Chareidis Gavaad HaGaon HaRav Yitzchok Tuvia Weiss Shlita and Eida Chareidis Ravaad HaGaon HaRav Moshe Sternbuch Shlita regarding the Binyan Shalem project in Beit Shemesh, the Dushinsky Rebbe Shlita told the tzibur not to become involved in the machlokes between the two Torah giants.

The rebbe explained the deteriorating situation is causing him much pain and grief, having a negative impact on his health. The rebbe refers to last week’s stormy protests by Asra Kadisha members in Beit Shemesh, leading to many arrests and violence during the course of the week.

The leader of Khal Chassidei Yerushalayim HaAdmor Rebi Avraham Simcha Chanun Shlita sent a similar message to all his talmidim, telling avreichim anyone attending protests at the building site will have the time deducted from his monthly check.

Also echoing these words, instructing the tzibur to remain out of the machlokes between gedolim is Eida Chareidis Mo”tz ( מו”צ) HaGaon HaRav Amram Oppman Shlita, who on erev Shabbos had harsh words for those who spoke inappropriately about Rav Sternbuch, with the latter ruling the construction in the site can continue.

In his open letter, Rav Oppman writes that those talking about chilul kevarim in Beit Shemesh are lying “for there are no kevarim at the site”. He warns about people losing their share in Olam Haba as a result of their actions.

See the rav’s harshly worded letter in which he rebukes those who are acting inappropriately regarding the construction project.

r

(YWN – Israel Desk, Jerusalem)




15 COMMENTS

  1. All sleeping dogs have awoken and finally a bark emerges.

    Can’t Torah Giants have a difference of opinion without the world’s property burning?

  2. It’s silly to be fighting over something relatively minor and easy enough to resolve (whether a construction site involves a Jewish cemetary – just pick a neutral expert to investigate). The upcoming fight over conscription is existential – if it lose, hareidim who don’t convert to at least nominal zionism will have their children taken away from, will be prohibited from any sort of economic acitivity, will be banned from receiving money from overseas, and will probably be forced to flee.

  3. Rav Oppman writes that those talking about chilul kevarim in Beit Shemesh are lying “for there are no kevarim at the site”. He warns about people losing their share in Olam Haba as a result of their actions.

    THIS isn’t the first time the Asra Kadisha has lied. This is one of the few times that the Gedolim have put a stop to the violence, destruction of property, and Chilul Hashem.

    I believe that if they spoken up in the past the secular wouldn’t have made an issue of the draft and funding of Yeshivot.

  4. The Eida’s chickens have come home to roost. In the past, they’ve called for “demonstrations” that have turned violent on numerous occasions when they wanted to protest whatever their issue of the day was. Now that it’s an internal Eida issue, those same tactics are being used by one faction against the other.

    Nice job, Eida! You’ve educated your people well on how to relate to their fellow Jews when they have a disagreement “leshem shamayim”. You reap what you sow.

    an Israeli Yid

  5. דעת תורה האמיתית ממרן שר התורה ראב”ד עדה החרדית ירושלים עיה”ק
    החרדית הגאון האדיר ר’ משה שטערנבוך שליט”א בענין פינוי הקברים

    בס”ד

    נראה שהמתים קונים את המקום מתהום עד רום רקיע וא”כ גם מדין גזל אסור ומאן יימר שזה לא מפריע את מנוחתם ואם נהגו להתיר בניה ע”ג כיפין היינו כשכבר התחילו לבנות ומצאו אח”כ קבר אבל כאן עדיין לא בנו ובכה”ג בוודאי מחוייבין אנו למנוע את הבנייה לגמרי

    וביותר מסתברא שכל האיזור הזה היה פעם בית הקברות, וברמב”ם מפורש בפי”ד דאבל הי”ד שבתי הקברות אסורים בהנאה ולכן אין אוכלין ושותין בהם ע”ש, הרי שאוסר מטעם איסור הנאה, שבית הקברות יש בו כעין קדושת ביהכ”נ וכמבואר במפרשים, ומפורש בגמ’ מגילה לגבי בתי כנסיות שאפילו בחורבנם כשניכר שזהו מביהכ”נ נוהגין בו כבוד (ע”ש כ”ח:) ויתכן שה”ה לגבי בית הקברות, ולבנות בית מלון מעל מקום המקודש בודאי אסור

    ודע שאפילו אם במערות שנתגלו.. תוך כדי חפירות לא נתגלו אלא מערות ריקות ללא עצמות, הלוא כמעט בכל המערות שנתגלו גם של המיוחסים לצדיקים וקדושי עליון קדמונים בגליל לא מוצאים עצמות בדר”כ, אלא שנהגו לקבוע שם מקום לתפלה כיון שהנשמה או הרוח לא זזה ממקום הקבורה וכמבואר בספה”ק, וא”כ המקום קאי בקדושתו מפני הנשמה והרוח שנשארים במקומו.. וחייבים אנו למנוע את הדבר בס”ד, ובמחאה שאנו מוחים.. נזכה להאריך ימים ולראות טוב

    וביותר נראה שאפילו במקום שאפשר להתיר מדינא אפילו לפנות מתים כמו כדי לעשות דרך וכדו’ מ”מ היום שישנם אלפי בתי קברות בחו”ל בלי שימור הנתונים בסכנה וכן בא”י שתחת ממשלת הכופרים המאפשרים לארכילוגים לחפור כרצונם ולחטט שכבי רח”ל ככל העולה על רוחם אם אנו פותחים פתח עלולים הם להמשיך ולפתוח פתחי היתר לעצמם גם במקומות אחרים וזו גופא סיבה לאסור, וכן מפורש בשו”ת חת”ס ח”ו סי’ ל”ז אדות פינוי עצמות הגה”ק ר’ מרדכי בנעט זצ”ל שאם נתיר עלול להביא קלקולים במקומות אחרים ומדמה לביצה (ו.) “האידנא דאיכא חברי חיישינן”, וגם כאן לא נתיר לבנות ע”ג כיפין במקום מערה כשהוחזק בסיבה לבית הקברות ואפילו אם היינו מתירין כשנתגלה אח”כ ולא ידעו קודם תחלת הבנייה מ”מ ח”ו להורות שמותר לכתחילה לבנות ע”ג כיפין אף שבעינינו ראינו את המערות קבורה וכזאת לא שמענו מעולם

    אמנם האמת יורה את דרכו שכל דברי האחרונים שהתירו היינו כשעכו”ם עושים שלא ברצונינו ואחרי שמחינו ולא הועיל אבל כאן המפנים מבקשים לקבל דע”ת שמותר וע”ז אנו לא מסכימים

    דוגמה לדבר במשנה בתרומות (ספ”ז) שאם עכו”ם אומרים תנו לנו אחד ואם לאו נהרוג את כולכם, אסור למסור, אף שבלא”ה גם הוא ימות אנו לא נמסור, הרי שאלף איש עומדים למות ואנו לא נמסור איש א’ בידיים אף שבלא”ה גם הוא ימות, וכעין זה כאן לגבי רשעים הללו שעצמות מתים אצלם כזבל רח”ל, ורצונם לשעות בדברי שקר שזהו ג”כ דעת תורה ומצדינו דורשים אנו את האמת למנוע פגיעה בקברות ח”ו ולא נורה להם היתר אף שבלא”ה יעשו מה שיעשו

    והנה בעיקר האיסור לא לפנות עצמות המת האחרונים ביארו טעמים שונים הא’ הוא הטעם הנ”ל, והוא חרדת הדין והיינו שבכל פעם שקוברים את המת אפילו רק העצמות צריך הוא לעבור עוד פעם דין ועלול לגרום קטרוג גדול שיכול להזיק ח”ו לכל בית ישראל (עי’ חת”ס ח”ד יו”ד שנ”ג) וראה הסבר לזה בשבט סופר יו”ד ק”ה, שאפילו בעצמות לבד כשמוציאים וקוברים אותם מחדש אף שהגוף כבר בלה וכלה הנשמה נדונה עוד פעם וגורם להמת חרדה שירא שנקרא לדין ומביאים בזה קטרוג רח”ל לעם ישראל, אם לא פעלו המפנים כהלכה ע”ש

    ואיסור פינוי מת, אף שאין בזה כרת או סקילה הרבה מגדולי הדורות נשמטו ולא רצו להורות בזה לא איסור ולא היתר שנחשב כחמורות שבחמורות. ובגליל ישנן הרבה מערות שאין בהם אפילו עצמות, ומ”מ נהוג להתפלל שם לפי שהרוח עדיין נשארת, אם כי הנשמה לא נמצאת שם, ואצל קברי צדיקים נחשב מקום זה כמסוגל לעורר רחמים, ובספר “מעבר יבק” מסביר קצת, אבל אין בדעתינו ושכלינו להשיג על בוריו את ענין חיבור המת למקום קבורתו ולסביבתו, לכן נמנעים אנו לפנות כשרק אפשר
    וכשמפנים מתעוררת בדרך כלל הרבה שאלות הלכתיות, מצוי שחייבים להקפיד מדין תורה לקחת עמו עפר ג’ אצבעות מדין תפוסת המת והיינו שיעור ג’ אצבעות דחוששין שנבלע בו ממוהל המת, (ע”ש בחזו”א) [וע”ע בדברינו בח”ג סימן שפ”ו], וכמו”כ אסור לערב עצמות של מת זה בשל מת אחר בשק אחד, ועי’ תשובת רבינו האי גאון מובא במלואו בב”י (שס”ג) ובשו”ת חת”ס יו”ד שנ”ג שמסביר שאם מצרפים עצמות משני מתים הוא צער להם מפני תחיית המתים וכן ברמב”ם פי”ד דאבל ה”ט מבואר שבליקוט עצמות עושים ארון ותכריכים, ועכ”פ נראה דיש לקבור את העצמות בכבוד כמו במת ונראה בבית הקברות דווקא ובעו”ה הדין אינו ברור וקשה להקפיד בשעת הפינוי על הלכות אלו ולכן יש להמנע ככל האפשר מפינוי העצמות

    ומה שיש טוענים לתלות שהעצמות הנמצאות הם מעכו”ם עי’ בהקדמה לציץ אליעזר ח”ה שמביא מכתב מהגאון הרב אברמסקי זצ”ל שדוחה טענה זאת לגמרי

    ונראה שבזמנינו בעו”ה בא”י וכן אצל הגוים בגולה הם רואים במצות הקבורה בזבוז של שטחי קרקע, ואם נפתח להם פתח כמחט עלול להתפתח לפתח של אולם וצריכים אנו ללחום בכל כוחינו שלא יהא שום סדק להתיר ולכן אף אי מדינא כשאין חשש ממש שיגיעו בעצמות, אין חיוב לבזבז כסף רב בזמנינו שאני וכמ”ש וחייבין למחות ולהוציא הוצאות כדי למנוע זלזול במתים

    מלוקט מתוך שו”ת תשובות והנהגות ח”ד סי’ רס”ו –רס”ז
    לקבל העתק מקורי יש לפנות אצל בן מרן שליט”א במס’ 05731

  6. Thanks #8 for bringing this Teshuva from Rabbi Sternbuch Shlita. Now at least we know the real truth not the propaganda from the media which contradicts it. we see that Rabbi Sternbuch Shlita is opposed to build above kevorim. Slowly but surely the looser here will be the media for selling lies to the public.

  7. Toras Moshe # 10 – Wow – what a pithy comeback! I’m floored by your sharp wit!

    I also don’t see the relevance of your point on Rav Druckman. I’m not familiar with the incident, and whether it took place before or after the accusations of misconduct in question were raised. I’ve not mentioned anything on the Elon case, and have never defended anyone related to it, so I fail to grasp what you’re trying to say with your reference.

    If you have something relevant to say, I’d be glad to hear it. An ad hominem attack, though, does not add anything to the dialogue.

    an Israeli Yid (who does not resort to name calling)

  8. Last week R’ Chaim Kanievski, shlita, after hearing arguments from both sides, appointed a panel of two dayanim and one other askan to investigate on the site and report back to him. According to a poster put up in their names before Shabbos, they reported that there was no conclusive evidence that the graves at the site are not Jewish ones, on the basis of which R’ Chaim ruled that further work on the site is forbidden. The two dayanim on the panel then said they were appointing to third member of the panel to explore ways in which work on the project could be continued in a halachically permitted fashion, and called upon those involved in the project not to do anything without his consent and supervision. I can upload a copy of this poster if you’ll tell me where to send it to.

  9. #7 anIsraeliyid…. You are 100% correct, Kol Hakavod. Don’t pay any attention to #10 Toras SHEKER…. a constant defender of rioters, violence and foul mouthed cursing of other Jews by extremist chareidim.